Wednesday, April 8, 2020

LISELOTTE - ANBEFALING AF GODE BØGER

I får lige en lille påskehilsen fra mig med et par forslag til læsning - bøger jeg netop har læst og læser (måske har I allerede læst dem!!). Jeg er mest til bøger om og fra andre kulturer - jeg plejer at kalde dem eksotiske - jeg er absolut ikke til bøger om frustrerede fraskilte kvinder i et provinsielt miljø eller alkoholiserede mænd i en vestjysk udørk. Så er det sagt. 

Derfor får I her 3 forslag til meget velskrevne og interessante bøger:

1. "The Bastard of Istanbul" - tyrkisk/britisk kvindelig forfatter Elif Shafak. "Heartbreaking" står der på forsiden af min Penguin udgave. På mange måder en dyb tragisk historie, men ikke mindst en bog med et fantastisk indblik i tyrkisk og armensk kultur og disharmoni. Det meste af fortællingen udspiller sig i Istanbul, og har man været i denne fantastiske by, får man lyst til at tage dertil igen. Bogen er fyldt med pudsige og mærkværdige personager. Ved at google Elif Sharak får man bl.a. muligheden for at se et interview med hende. Særdeles begavet og veluddannet kvinde. Og af og til må man heldigvis også trække på smilebåndet!

2. "A Gentleman in Moscow" - amerikansk mandlig forfatter Amor Towles. Fortællingen foregår i begyndelsen af 1920'erne i Moskva - altså i årene omkring overgangen fra Zar-regimet til Bolchevik-regimet. En adelsmand er blevet idømt husarrest på Hotel Metropol i Moskva, og han må absolut ikke sætte en fod uden for hotellet, men det betyder ikke, at han ikke har et liv indenfor murene, og det er værd at læse om. Samtidig får læseren også fortalt om hans liv og livet i al almindelighed under Zar-regimet. For mig er det vigtigt, at en bog kan lære mig noget mere om verden af i går, og det kan dette værk i hvert fald. Forfatteren er tidligere finansmand, og man aner et uhyre kultiveret menneske med dybe indsigter i mangt og meget. Læs også om ham på nettet.

3. Endelig får i anbefalet en britisk krimi-forfatter Martin Walker, som bor i Dordogne! Og det er der hans romaner foregår. Jeg har kun læst den første i serien "The Dordogne Mysteries", og dens titel er "Death in Dordogne". Charmerende, spændende og velfortalt, og så foregår den i en lille landsby, hvor der ellers ikke sker noget som helst. Men også her får man en glimrende indførelse i livets gang og genvordigheder i en fransk provins (lidt mere eksotisk end en dansk!)

Som det fremgår læser jeg meget på engelsk ("Bastarden" er også skrevet på engelsk og oversat af forfatteren selv til tyrkisk), og jeg læser allermest på min Kindle e-bog.

Men jeg har dog også enkelte danske titler på min Kindle bl.a. "Erindring om Kærligheden" af Kirsten Thorup - en fantastisk bog! Der er lige udkommet en ny af hende "Indtil vanvid, indtil døden" - en 2. verdenskrigsroman - den bliver jeg vist nødt til at læse.

Og som en lille afsluttende bemærkning, er der pudsigt nok meget omtale og indtagelse af mad i alle de tre nævnte bøger, og det kan godt glæde en rigtig gourmet som mig!

Hav en rigtig god påske!!

Liselotte  
Rixensart, Belgien  -  08 04 2020

No comments:

Post a Comment