Tuesday, March 24, 2020

HANNE - EVAKUERING FRA SICILIEN

Evakuering fra Sicilien grundet Corona.

4 grupper fra Riis Rejser kørte den 1. marts 2020 fra Danmark til destinationer i Malaga, Grækenland, Amalfikysten i Italien  og ligeledes jeg selv, som rejseleder til Taormina  på Sicilien. På det tidspunkt var der udbrud af Covid19 i Norditalien, hvor vores 2. overnatning skulle finde sted.  Men ingen panik, det var udenfor  de røde områder..videre mid syd og den 4. dag ankom vi til Tairmina på vores langtidsferie.

De første  dage var ganske som forventet fra tidligere ture. Alting omkring os  var som de tidligere ture og den sicilianske befolkning så ikke ud til at bekymre sig..dig undlod  receptionisterne og rengøringspersonalet at give hånd og vi brugte i stedet for den thailandske  hilsen. MEN det kunne hotellets 86 ejer ikke lade sig nøje med! Som sædvanligt udbredte arme og kindkys til mig, selvom jeg prøvede  at undgå det på en høflig måde. Så lukkede Italien ned overalt. Først  hørte vi om museer, der lukkede og dagen efter, at også de store attraktioner i de byer, vi skulle besøge nu lukkede. 9 store udflugter skulle vi have besøgt. Næste  dag måtte vi så ikke forlade hotellets område. Solen skinnede dejligt, men det var jo ikke det samme. 

Ledelsen derhjemme besluttede, at vi skulle hjem; både  gæsterne på Amalfikysten og vi på Sicilien. Så var det tid til at træde i karakter som rejseleder. Alle gæster og hotellet  skulle informeres om den påbegyndte planlægning hjemmefra. Normale fly fra Catania til Danmark var ophørt. Derfor  fik vi besked om at køre til Rom dagen efter, hvor vi så kunne overnatte på vort normale hotel, som vi altid brugte på hjemturen. Tilladelser: Nu måtte ingen køre ud, med mindre man skulle på arbejde..Ringede til det lokake  politi og fik faxet en formular, som skulle udfyldes på Italiensk. Nu forlangte Rom-hotellet dokumentation for, at vi ikke var syge..vores egen og Taormina-hotellets  erklæring var ikke god  nok..men vi var jo allerede kørt  fea Sicilien. Så annullerede SAS vores flyafgang fra Rom til Kastrup.  Ny situation: Amalfigruppen fik heller ikke lov til at køre nordpå for evt. at kære nonstop igennem de røde områder. Så Amalfihotellet indvilligede i at give os husly for 1 nat, HVIS  vi erklærede  os raske.  Det erklærede jeg så! (Og det passede).

Vi ankom og fik aftensmad..og bestilte frokostposer til næste dags kørsel mod Rom.  Vi ryddede det sidste de havde i køkkenet.. og så lukkede også dette hotel, ligesom hotellet i Taormina gjorde. Begge steder blev alt personale fyret!!!  Ejeren græd da han vinkede farvel. 

Så fulgte en 4.5 timer lang  nonstop køretur  mod Rom, hvilket  ikke bekom alle gæster særlig godt  (rygetrang og benproblemer).Den gide nyhed var dig at vi nu kunne komme med et Lufthansa fly til München kl. 1945. Hvad med bussen, chaufføren  og 2 gæster, der absolut ikke turde  flyve? Det var så der, at en rejseleder skal være hittepåsom....

Igen politipapirer at udfylde, for vi var mange gange på vejen til Rom blevet stoppet af politipatruljer, men mine selvudfyldte formularer virkede hver gang, så vi fik tommelen op og honnør til kasketten. Selv befolkningen vinkede  venligt  til os, de vidste  vel, at det nu var helt slut med turister. 

Vi kom med Lufthansa, dernæst med SAS fra München til Kastrup, hvor  en næsten øde  lufthavn mødte os ved midnatstide. 2 Riisbusser ventede på os, og vi fordelte os alt afhængig af hvor i Danmark vi hørte hjemme.  Senere flere mindre busser, der fra Middelfart kørte i hver sin retning mod fx. Rødekro, Viborg  osv og ligeledes  mod Horsens og op ad E45 mod Aarhus, Randers, Aalborg  og Brønderslev.  Jeg var hjemme i Aarhusområdet ca. kl. 05.15.

Vi var blevet enige  om i min gruppe, at vi alle ville tage 14 dages selvvalgt karantæne.
Taormina hotellet ringede er par dage efter for at høre, hvordan det hele var gået os.....og jeg fik så den triste nyhed, at alting  på Sicilien var helt lukket ned, og der var ikke nogen hjælpepakke i vente for personalet  eller for  ejeren. 

Tanker:
De 14 dages isolation er ikke ovre. Jobbet som rejseleder i  7 år (som arbejdende  pensionist) var af og til hårdt, men de oplevelser, jeg har haft; de venlige tilbagemeldinger fra gæster, der har været med tidligere og især fra denne gruppe har varmet mig meget i disse  dage. Så mange positive  tilbagemeldinger. 

Og at komme hjem til en datter og et barnebarn, der opmuntrer og kommer med fødevarer..naboer, der klatrer op på en stige for at kunne se mig på afstand og tale med mig for at høre, om de kan gøre noget for mig ! Og alle de hilsener fra bekendte og kolleger , som viste sig at være  venner med deres omtanke og gode ønsker.

Verden er blevet anderledes, men vi står sammen! Jeg får tid til reflektion og at se på mine omgivelser med nye øjne. Jeg læser normalt  meget og hver dag, men det er nogle anderledes bøger, jeg i disse  dage kaster mig over. Og vi synger  sammen , men hver for sig.
Livet går videre, men en hel del mennesket er blevet meget klogere på, hvad der reelt er noget  værd her i livet! 

Med  de bedste ønsker for jer alle.
Hanne, Aarhus, snart 73 år.

No comments:

Post a Comment